Digital Empowerment

EnglishΕλληνικάEspañolČeštinaLithuanianPolish
Δημοσιότητα Εκπαιδευτικά Σεμινάρια

Εκπαιδευτικά Σεμινάρια

Εργαστήριο DigEm στον Ξενώνα Ασυνόδευτων Ανηλίκων Αιτούντων Άσυλο στο Ωραιόκαστρο Θεσσαλονίκης

Από τις 12 έως τις 14 Ιουλίου 2011 πραγματοποιήθηκε εργαστήριο για τελικούς χρήστες  στον Ξενώνα Ασυνόδευτων Ανηλίκων Αιτούντων Ασύλου στο Ωραιόκαστρο της Θεσσαλονίκης, στα πλαίσια του ευρωπαϊκού προγράμματος DigEm που συντονίζεται από το ΔΗΜΗΤΡΑ ΚΕΕ και συμμετέχουν οργανισμοί από την Αγγλία, Ισπανία, Πολωνία, Λιθουανία, Τσεχία, Κύπρο και Ελλάδα.

Το εργαστήριο διήρκησε 18 ώρες και υλοποιήθηκε από την εκπαιδεύτρια Αγγελική-Ελένη Μπιτζούνη, τον Κωνσταντίνο Κουτσονικόλα, ενώ εθελοντικά συνεργάστηκε η μεταπτυχιακή φοιτήτρια Πέννυ Κούλογλου. Αρχικά συμμετείχαν σε αυτό έξι (6) ανήλικοι Αφγανοί, μεταξύ 16-18 ετών, αλλά το ολοκλήρωσαν οι τέσσερις (4) από αυτούς. Αξίζει να σημειωθεί ότι στη συγκεκριμένη ομάδα στόχο η μη απόλυτη δέσμευση για την ολοκλήρωση του σεμιναρίου είναι αναμενόμενη αφού ο κύριος στόχος τους είναι η εύρεση έστω και περιστασιακής εργασίας. Αυτός ήταν ο λόγος που δύο από τους αρχικούς συμμετέχοντες δεν ολοκλήρωσαν τελικά το εργαστήριο.

Η γλώσσα που χρησιμοποιήθηκε στο εργαστήριο ήταν τα ελληνικά με τη βοήθεια ενός διαπολιτισμικού μεσολαβητή. Οι συμμετέχοντες είχαν ελάχιστες γνώσεις χειρισμού ηλεκτρονικών υπολογιστών τις οποίες απέκτησαν μόνοι τους κατά τη σύντομη μέχρι στιγμής παραμονή τους στον Ξενώνα. Ο υλικοτεχνικός εξοπλισμός για την υλοποίηση του εργαστηρίου δεν ήταν ιδανικός, αλλά αυτό το γεγονός επέτρεψε να αποτιμηθεί η μεθοδολογία του DigEm και για την δυνατότητα προσαρμογής της σε διαφορετικά περιβάλλοντα εκπαίδευσης καθώς και σε ομάδες στόχου με διαφορετικό πολιτισμικό υπόβαθρο.

Οι ταινίες που δημιουργήθηκαν στα πλαίσια του εργαστηρίου είχαν προσωπικό και βιωματικό χαρακτήρα και αναφέρονταν είτε σε εμπειρίες παιδικής ηλικίας στη χώρα καταγωγής είτε στην προσωπική ιστορία των εκπαιδευομένων σχετικά με το περιπετειώδες ταξίδι τους από το Αφγανιστάν στην Ελλάδα. Οι εκπαιδευόμενοι χρησιμοποίησαν με ευρηματικό τρόπο υλικό που βρήκαν στο internet (ελεύθερο από δικαιώματα copyright), καθώς δεν είχαν στη διάθεσή τους προσωπικές φωτογραφίες ή άλλο οπτικό-ακουστικό υλικό. Ευχαριστήθηκαν πάρα πολύ όλα τα στάδια του εργαστηρίου, ειδικά τη διαδικασία δημιουργίας της ψηφιακής ταινίας και στο τέλος ζήτησαν από τους εκπαιδευτές να επαναληφθεί ανάλογο εργαστήριο προκειμένου να δοκιμάσουν πιο δύσκολες και απαιτητικές τεχνικές και να προχωρήσουν την ανάπτυξη των ψηφιακών τους δεξιοτήτων. Οι ταινίες από το συγκεκριμένο σεμινάριο θα είναι διαθέσιμες μέσω του επίσημου site (www.digem.eu) στο άμεσο μέλλον.

Δεύτερο εργαστήριο ψηφιακής ενδυνάμωσης DigEm στην Οστράβα της Τσεχίας

Στις 20, 21 και 22 Ιουνίου 2011 υλοποιήθηκε το δεύτερο εργαστήριο ψηφιακής ενδυνάμωσης στην Οστράβα της Τσεχίας, από την ATHENA (Οργάνωση για την Εκπαίδευση και Ανάπτυξη των Γυναικών), στα πλαίσια του προγράμματος DigEm που συντονίζεται από το ΚΕΕ ΔΗΜΗΤΡΑ και συμμετέχουν οργανισμοί από την Αγγλία, την Ισπανία, την Τσεχία, τη Λιθουανία, την Πολωνία, την Κύπρο και την Ελλάδα.
Στο εργαστήριο συμμετείχαν επτά (7) άνεργες γυναίκες (μερικές από αυτές μακροχρόνια άνεργες που αντιμετωπίζουν κοινωνικό αποκλεισμό) οι οποίες ακολουθώντας τη μέθοδο του DigEm δημιούργησαν από μια ψηφιακή ιστορία η καθεμία με θέμα την οικογενειακή ζωή και τον ελεύθερο  χρόνο. 
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο αριθμός των ενδιαφερόμενων γυναικών για το συγκεκριμένο σεμινάριο ήταν πολύ μεγαλύτερος από τον αριθμό των γυναικών που τελικά το παρακολούθησαν. Η επιλογή των τελικών εκπαιδευομένων γυναικών έγινε τελικά με κριτήριο τη συμβατότητα των ωρών του εργαστηρίου με τον ελεύθερο χρόνο των εκπαιδευομένων. Λόγω του γεγονότος ότι οι εκπαιδευόμενες συμμετείχαν και σε άλλες εκπαιδευτικές δραστηριότητες της ATHENA (άρα γνωρίζονταν μεταξύ τους και δημιουργήθηκε γρήγορα το απαιτούμενο κλίμα εμπιστοσύνης), αλλά και του ότι είχαν ήδη βασικές γνώσεις χρήσης ηλεκτρονικών υπολογιστών, το συγκριμένο εργαστήριο έδωσε μεγαλύτερη έμφαση στην ανάπτυξη δεξιοτήτων αφήγησης.
Οι συμμετέχουσες, υπό την καθοδήγηση των εκπαιδευτών της ATHENA, ήρθαν στο εργαστήριο απόλυτα προετοιμασμένες, κρατώντας πλούσιο προσωπικό φωτογραφικό υλικό, κι έτσι δεν χρειάστηκε να αναζητήσουν επιπλέον υλικό από το διαδίκτυο, παρόλο που τέτοια δυνατότητα υπήρχε. 
Στο τελικό στάδιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας που περιλαμβάνει την προβολή των προσωπικών ψηφιακών ιστοριών (διαθέσιμες στο site του DigEm, www.digem.eu) οι εκπαιδευόμενες έδειξαν απόλυτα ικανοποιημένες με το έργο τους και με τη μέθοδο του προγράμματος DigEm και ενδυναμώθηκε η αυτοπεποίθησή τους.

Εργαστήριο DigEm στην Οστράβα της Τσεχίας για άνεργες γυναίκες

Στις 9 και 10 Απριλίου 2011 υλοποιήθηκε εργαστήριο ψηφιακής ενδυνάμωσης στην Οστράβα της Τσεχίας, από την ATHENA (Οργάνωση για την Εκπαίδευση και Ανάπτυξη των Γυναικών), στα πλαίσια του προγράμματος DigEm που συντονίζεται από το ΚΕΕ ΔΗΜΗΤΡΑ και συμμετέχουν οργανισμοί από την Αγγλία, την Ισπανία, την Τσεχία, τη Λιθουανία, την Πολωνία, την Κύπρο και την Ελλάδα.
Στο εργαστήριο DigEm συμμετείχαν οκτώ (8) άνεργες γυναίκες (μερικές από τις οποίες μακροχρόνια άνεργες), οι οποίες κλήθηκαν να δημιουργήσουν στα πλαίσια του εργαστηρίου από μια προσωπική ψηφιακή ιστορία με θέμα τη ζωή τους και τον τρόπο που την αντιμετωπίζουν. Ο στόχος της συγκεκριμένης θεματικής αφορούσε την αύξηση της αυτοπεποίθησης των γυναικών αφού μέσα από τη διαδικασία της προσωπικής αφήγησης είναι δυνατόν να κατανοήσουν τα στοιχεία του κοινωνικού αποκλεισμού που τις απειλεί και να βρουν τρόπους αντιμετώπισης του. 
Οι εκπαιδευόμενες συμμετείχαν ήδη σε διάφορες άλλες εκπαιδευτικές πρακτικές της ATHENA και άλλων οργανισμών που συνεργάζονται μαζί της, και γνωρίζονταν αρκετά καλά μεταξύ τους. Αυτό το γεγονός βοήθησε στο να δημιουργηθεί εύκολα και γρήγορα ένα πολύ καλό κλίμα εμπιστοσύνης μεταξύ της ομάδας, και έτσι υπήρξε περισσότερος χρόνος για τα εισαγωγικά παιχνίδια που αφορούσαν την ανάπτυξη των δεξιοτήτων αφήγησης. Επίσης, είχαν φέρει όλες μαζί τους προσωπικές φωτογραφίες και δεν χρειάστηκε να αναζητήσουν ελεύθερο από copyright υλικό στο διαδίκτυο. 
Οι συμμετέχουσες ενθουσιάστηκαν με τη μέθοδο DigEm, ανέπτυξαν τις δεξιότητες αφήγησης και δημιούργησαν πάρα πολύ καλά σενάρια. Επίσης, έμειναν πολύ ικανοποιημένες από την απόδοσή τους και εξεπλάγησαν ευχάριστα από το πόσο εύκολα δημιούργησαν μια δική τους ψηφιακή ιστορία. Στο τέλος του εργαστηρίου κατά την προβολή των βίντεο ενδυναμώθηκε η αυτοπεποίθησή τους με το αποτέλεσμα (τα βίντεο είναι διαθέσιμα στο επίσημο site του DigEm, www.digem.eu). Πολλές από τις συμμετέχουσες δήλωσαν ότι θα συνεχίσουν να εφαρμόζουν τη μέθοδο στην καθημερινή τους ζωή.

Εργαστήριο DigEm στο Σανταντέρ της Ισπανίας, για ανθρώπους που βιώνουν τον κοινωνικό αποκλεισμό

Στο Σανταντέρ της Ισπανίας έλαβε χώρα από τις 19 έως τις 27 Μαΐου 2011, εργαστήριο βιογραφικών ψηφιακών ιστοριών με τη μέθοδο DigEm, συνολικής διάρκειας 25 ωρών. Για την υλοποίηση της συγκεκριμένης δράσης, ο ισπανός εταίρος του προγράμματος DOCUMENTA συνεργάστηκε με τη Δημοτική Αρχή της πόλης και το δίκτυο EAPN-Cantabria (Ευρωπαϊκό Δίκτυο ενάντια στη Φτώχεια και τον Κοινωνικό Αποκλεισμό).
Το εκπαιδευτικό σεμινάριο DigEm  παρακολούθησαν εννιά (9) άτομα και τα θέματα που πραγματεύτηκε ήταν καταστάσεις κοινωνικού αποκλεισμού και δυνατότητες υπέρβασής τους. Για την υλοποίηση του συγκεκριμένου σεμιναρίου η DOCUMENTA έλαβε υπόψη της έναν από τους βασικούς στόχους του προγράμματος DigEm, δηλαδή την διάδοση του προγράμματος μέσω Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων για την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη διάχυσή του σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες και την σύνδεσή του με άλλες δραστηριότητες  που έχουν ως στόχο την κοινωνική ένταξη, σε περιφερειακό επίπεδο. Αυτός ο στόχος επιτεύχθηκε μέσω της συνεργασίας της DOCUMENTA με το δίκτυο EAPN-Cantabria (Ευρωπαϊκό Δίκτυο ενάντια στη Φτώχεια και τον Κοινωνικό Αποκλεισμό).
Ένα ακόμα επιτυχημένο στοιχείο της υλοποίησης του σεμιναρίου από την DOCUMENTA ήταν ότι προβλέφτηκε στην πρώτη μέρα του DigEm σεμιναρίου να υλοποιηθεί θεωρητικό σεμινάριο διάρκειας πεντέμισι ωρών (5,5) ώστε να αναλυθούν θέματα κοινωνικού αποκλεισμού και ένταξης με τη συμμετοχή 25 υποψήφιων εκπαιδευόμενων για το σεμινάριο DigEm. Οι οκτώ (8) συμμετέχοντες του σεμιναρίου DigEm προήλθαν από αυτά τα 25 άτομα, ενώ ακόμα ένα άτομο συμμετείχε εκ μέρους της DOCUMENTA.
Οι εκπαιδευόμενοι έδειξαν ιδιαίτερη ικανοποίηση και ενθουσιασμό για τη μεθοδολογία του DigEm, ενδυναμώθηκαν οι κοινωνικές και ψηφιακές τους ικανότητες και δημιούργησαν προσωπικά βίντεο υψηλής ποιότητας μέσα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα.
Την τελευταία μέρα υλοποίησης του σεμιναρίου προβλήθηκαν τα βίντεο που ετοιμάστηκαν κατά τη διάρκειά του τόσο στους συμμετέχοντες όσο και σε άτομα που είχαν παρακολουθήσει την πρώτη μέρα με το θεωρητικό σεμινάριο. Τα βίντεο αυτά βρίσκονται στο επίσημο διαδικτυακό τόπο του προγράμματος (www.digem.eu) και διαθέτουν και αγγλικούς υπότιτλους. Στοχεύοντας στην όσο το δυνατόν μεγαλύτερη διάχυση των αποτελεσμάτων του εργαστηρίου η DOCUMENTA προσκάλεσε στην προβολή των ψηφιακών ιστοριών τον Δημοτικό Σύμβουλο του Σανταντέρ σε θέματα Απασχόλησης, Νεολαίας και Νέων Τεχνολογιών, κύριο Samuel Ruiz, ο οποίος μαζί με τον πρόεδρο της DOCUMENTA Javier Farto έδωσαν στους συμμετέχοντες τις βεβαιώσεις παρακολούθησης.

Εκπαιδευτικό σεμινάριο DigEm στην Βαρσοβία (Πολωνία) σε άνεργες γυναίκες

Με τη συνεργασία του παραρτήματος του Πανεπιστημίου Τρίτης Ηλικίας (U3A – University of Third Age) στη Βαρσοβία, υλοποιήθηκε από τον πολωνό εταίρο του προγράμματος Multimedia Education Center at Warsaw University (SGGW), εκπαιδευτικό σεμινάριο στη μεθοδολογία DigEm: Digital Empowerment, από τις 25 Νοεμβρίου μέχρι τις 12 Δεκεμβρίου 2010, συνολικής διάρκειας 24 ωρών . 
Το σεμινάριο ανήκει στον κύκλο των εκπαιδευτικών εργαστηρίων που απευθύνονται στις ομάδες στόχο του προγράμματος, δηλαδή σε όσους έχουν λίγα ή καθόλου τυπικά προσόντα, μέλη κοινωνικά αποκλεισμένων ομάδων, εκπαιδευόμενους μεγάλης ηλικίας, γυναίκες άνω των 45 ετών, μέλη μειονοτικών-εθνικών ομάδων με σκοπό να τους ενδυναμώσει και να αυξηθεί η απασχολησιμότητα.
Στο συγκεκριμένο σεμινάριο συμμετείχαν ως εκπαιδευόμενες επτά (7) άνεργες γυναίκες που βρίσκονται σε ηλικία συνταξιοδότησης και ως εκ τούτου έχουν αποδεσμευτεί από τη μαθησιακή διαδικασία και υστερούν αυτοπεποίθησης με τις νέες τεχνολογίες. Το κύριο θέμα των ψηφιακών ιστοριών που αναπτύχθηκαν στο σεμινάριο ήταν οι βιωμένες εμπειρίες των συμμετεχουσών. Ακολουθώντας την επιτυχημένη καθοδήγηση των εκπαιδευτών Robert Budzynski, Daria Panasiuk και Anna Pacholec, εξοικειώθηκαν με τη μεθοδολογία, τις τεχνικές, τα εργαλεία και το εκπαιδευτικό υλικό που έχει αναπτυχθεί από τη μέχρι τώρα εφαρμογή του προγράμματος. Η προσέγγιση που εφαρμόστηκε ήταν βιωματική, δηλαδή οι εκπαιδευόμενοι έζησαν τη μέθοδο αντί να παρακολουθούν παθητικά την παρουσίασή της. Αξιοποιώντας δημιουργικές τεχνικές που χρησιμοποιούνται και από τα ΜΜΕ, όπως π.χ. η δημιουργία ιστοριών-σεναρίων εστιασμένων σε βιωματικές εμπειρίες, το θέατρο, η φωτογραφία, η μουσική, η παραγωγή video clip και αφηγήσεων, δημιούργησαν ο καθένας από μια δίλεπτη ψηφιακή ιστορία (digital story), οι οποίες θα αναρτηθούν στον επίσημο ιστότοπο του προγράμματος (www.digem.eu). Αξίζει να αναφερθεί ότι οι εκπαιδευόμενες ενθουσιάστηκαν με την εκπαιδευτική μέθοδο και εξεπλάγησαν ευχάριστα από την ενεργή συμμετοχή τους και την εξοικείωση που απέκτησαν με τις νέες τεχνολογίες.

Σελίδα 2 από 2

Joomlart